Toen ik in Nieuw-Zeeland was, stond dit ontbijtje overal op de kaart. Natuurlijk niet de glutenvrije variant, maar dat is makkelijk op te lossen door het brood te vervangen met glutenvrij brood. De structuur van de gepocheerde eieren maakt dit broodje helemaal af! En natuurlijk ziet er ook nog eens super mooi uit:)

Ingredi├źnten voor 2 porties

  • 2 Glutenvrije boterhammen (bijv. dit bietenbrood)
  • 2 Biologische eieren
  • 1/2 Avocado (goed rijp!)
  • 1 eetlepel Citroensap
  • Klein scheutje Olijfolie
  • Peper & Zout
Je kunt de eitjes natuurlijk ook gewoon koken. Kook ze dan ongeveer 5:30 minuut, zodat het eigeel nog lekker zacht is.

Aan de slag

  1. Prak met een vork het vruchtvlees van een halve avocado in een bakje en roer er de citroensap en de olijfolie doorheen. Breng op smaak met Peper & Zout;
  2. Rooster de boterhammen, vaak moet glutenvrij brood iets langer geroosterd worden dan normaal brood. Ik doe het vanuit de vriezer altijd 2x op de hoogste stand in de broodrooster;
  3. Eieren pocheren kan op meerdere manieren. Ik zal hier de makkelijke manier uitleggen: Pak 2 ruime stukken vershoudfolie en vet het midden van het folie een klein beetje in met rijstolie. Leg het folie over een bakje en breek het ei in het bakje. Vervolgens draai je de bovenkant van het plastic dicht, zodat het ei als het ware in een plastic zakje zit. Doe dit ook met het 2e ei. Draai het vuur wat lager, zodat het water nog net blijft koken. Leg de zakjes daarna voorzichtig in het water. Kook voor 4 minuten;
  4. Beleg de geroosterde boterhammen met de avosmash en doe daarna het gepocheerde ei erop.

Eet smakelijk!

Leave a Reply