Af en toe vind ik het heerlijk om te snacken. Nou ben je daar vrij beperkt in als het je het endometriose dieet volgt.  Alles uit de frituur is sowieso uitgesloten, omdat dit verhit wordt in zonnebloemolie of andere plantaardige olie. En dan heb ik het nog niet eens over alle andere voedingsstoffen die erin zitten.

Ik ging op zoek naar een gezonde snack die wel kan…Deze kipstukjes zijn super krokant. Met een beetje zelfgemaakt Chillisaus (zonder suiker) is dit een gezonde snack om zonder schuldgevoel van te genieten. Je kan ze natuurlijk ook gewoon bij het diner eten;).

Ingrediënten voor 16 stukjes

  • 500 gr. Biologische kippendijen (4 grote dijen)
  • 1 eetlepel Mosterd (Let op dat je mosterd zonder suiker koopt, ik gebruik fijne mosterd vanTON, te koop bij o.a. Ekoplaza)
  • 1 eetlepel Zoete paprikapoeder
  • 2 Eieren
  • 4 eetlepels Witte bloem (glutenvrij natuurlijk)
  • 100 gr. Cornflakes gemalen (Let op dat je cornflakes zonder suiker koopt)
  • Peper & Zout

Aan de slag

  1. Zet de oven aan op 200°C;
  2. Maak de kippendijen schoon (verwijder zoveel mogelijk van het witte vet en vel) en snijd elke dij in 4 stukken;
  3. Roer de mosterd en de paprikapoeder door elkaar en voeg bij de kip. Als jij de rest klaarzet, kan de kip even marineren;
  4. Zet 3 kommetjes klaar;
  5. In kommetje 1 doe je de 4 eetlepels bloem, meng hier ook flink wat Peper & Zout doorheen;
  6. Breek in kommetje 2 de eitjes en kluts goed door elkaar;
  7. In kommetje 3 doe je de gemalen cornflakes. Ik gebruik de keukenmachine om ze te malen, maar je kan het ook gewoon met je handen doen (het handigst is om de cornflakes dan in een stevige plastic zak te doen). Maal de cornflakes niet te fijn, er mogen best nog wat stukken 1 a 2 mm tussen zitten;
  8. Leg een bakplaat klaar met bakpapier;
  9. Haal vervolgens alle stukjes kip door kommetje 1, 2 en 3. Dus eerst door de bloem, dan door het ei en als laatste door de gemalen cornflakes. Zorg ervoor dat steeds elke stukje helemaal bedekt is voordat je naar het volgende kommetje gaat. Om klontjes in de paneer te voorkomen, is het handig om met je linkerhand de kip door het ei te halen en met je rechterhand door de cornflakes. Leg vervolgens de stukjes op de bakplaat;
  10. Schuif de bakplaat voor 20 minuten in de oven;
  11. Serveer met zelfgemaakt chilisaus (zonder suiker).

Eet smakelijk!

2 Comments

Leave a Reply