Soms heb je gewoon even weinig tijd of zin om te koken. Op dat soort dagen is deze glutenvrije spaghetti met venkel & paddenstoelen een goede optie. Dit recept staat binnen 20 minuten op tafel. Door vegan pesto te gebruiken is dit recept ook geschikt voor veganisten en past het binnen het endometriose dieet.

Je hebt veel verschillende soorten glutenvrije pasta. De pasta’s die je vindt bij glutenvrije afdelingen zijn meestal gemaakt van mais of rijst. Tegenwoordig heb je natuurlijk ook nog een ruime collectie met groentepasta’s, die bijvoorbeeld gemaakt worden van rode linzen, gele linzen of erwten. Ik heb er inmiddels een heleboel getest van verschillende supermarkten en heb 2 favorieten: de glutenvrije spaghetti van de AH, deze is gemaakt van 100% maismeel en de  gele linzenspaghetti van de AH, gemaakt van 90% linzen en 10% zilvervliesrijst. Je kan in dit recept natuurlijk ook kiezen voor jouw favoriet!

Ingrediënten voor 2 porties

  • 150 gr. Mais- of Linzenspaghetti
  • 200 gr. Gemengde paddenstoelen (bijv. Kastanjechampignons, oesterzwammen en shii-takes)
  • 1 Venkel
  • 1 eetlepel Vegan pesto (je kan deze kopen of het zelf maken met dit recept)
  • Handje Kalamata olijven
  • Handje verse Basilicum (optioneel)

Aan de slag

  1. Kook de pasta! Ik doe het altijd iets korter dan op de verpakking staat. Proef af en toe even of het gaar is;
  2. Snijd de venkel doormidden, verwijder het harde gedeelte aan de onderkant met 2 schuine snede en snijd hem vervolgens in dunne reepjes. Bak de venkel in een koekenpan met een beetje kokos- of rijstolie. Bak de venkel ongeveer 10 minuten totdat hij zacht is;
  3. Maak de paddenstoelen (indien nodig) schoon met een borsteltje (niet afspoelen, dan worden ze taai). Snijd een klein stukje van de onderkant af en hak ze vervolgens in stukjes. Bak ze zo’n 6 minuten met de venkel mee;
  4. Snijd de Kalamata-olijven in de lengte doormidden en gooi bij de paddenstoelen en de venkel;
  5. Giet de pasta af. Als het een beetje ‘slijmerig’ is spoel je het kort af met koud water;
  6. Doe de pasta bij de groenten en doe er de eetlepel pesto doorheen. Roer goed door elkaar en schep in 2 diepe borden.

Eet smakelijk!

Leave a Reply