Ik ben echt een ochtendmens! Ontbijt is dus ook mijn favoriete maaltijd van de dag. Zodra ik wakker wordt, is het eerste wat ik denk; ‘wat kan ik zo voor lekkers maken’. Toen ik dit ontbijtje ontdekte werden mijn ochtenden nog net iets beter! Het handige is dat je de bodems van tevoren kunt maken en je ’s ochtends dus alleen de toppings erop hoeft te doen.

Je kunt natuurlijk allerlei soorten toppings verzinnen, doe ook vooral erop wat je zelf lekker vindt. Hieronder vind je een paar ideeën!

Ingrediënten voor 6 taartjes

Voor de bodems

  • 150 gr. Havermout
  • 100 gr. Hazelnoten (Pecannoten kan ook)
  • 1 rijpe Banaan (hoe rijper, hoe beter)
  • 3 eetlepels gesmolten Kokosolie
  • 1 theelepel Koekkruiden (of alleen kaneel als je geen koekkruiden hebt)

Topping 1

  • Kokosyoghurt
  • Verse aardbeien
  • Pecannootjes

Topping 2

  • Kokosyoghurt (mijn favoriet is de kokosyoghurt van de AH)
  • Gebakken peer
  • Koekkruiden
  • Chiazaad en gebroken lijnzaad (optioneel)

Topping 3

  • Amandelyoghurt
  • Kiwi gold
  • Geschaafde amandelen
Tip: als je taartjes niet direct eet kun je de bodem eerst even in de broodrooster doen, dan is hij lekker warm en knapperig.

Aan de slag

  1. Verwarm de oven voor op 200°C;
  2. Doe de havermout en de hazelnoten in de keukenmachine en hak fijn. Als je geen keukenmachine hebt, dan kun je ook het hakbakje van je staafmixer gebruiken. Waarschijnlijk moet je het dan wel in 2 delen doen, afhankelijk van hoe groot jouw bakje is. Zet vervolgens opzij in een grote kom;
  3. Prak de banaan in een bakje fijn met een vork, je kan dit ook in het hakbakje van je staafmixer doen.
  4. Smelt de kokosolie, gebruik hiervoor een klein pannetje of gewoon de magnetron.
  5. Mix de geprakte banaan, de kokosolie en het haver-/hazelnotenmengsel goed door elkaar;
  6. Vet 6 kleine bakjes in met een beetje kokosolie en verdeel het mengsel over de bakjes. Druk alles goed aan met een lepel;
  7. Zet de bakjes voor 15 minuten in de oven en laat daarna 15 minuten afkoelen
  8. Haal een bodem uit het bakje, doe de plantaardige yoghurt naar keuze erop en als laatste het fruit. Strooi er eventueel wat kaneel, koekkruiden, noten & zaden overheen

Voor Topping 2

  1. Verwijder het klokhuis van de peer en snijd hem in plakjes. Bak de peer kort (zo’n 3 minuten) in een klein beetje kokosolie en strooi er een beetje kaneel of koekkruiden overheen.

Eet smakelijk!

Leave a Reply