Een roti is een ongerezen rond platbrood, oftewel een soort van pannenkoek. Het wordt veel gegeten in o.a. de Indiase keuken en er zijn veel variaties. Deze roti’s zijn gemakkelijk te maken en heel veelzijdig. Je hebt maar 3 ingrediënten nodig! Ze zijn heerlijk bij de lunch met hummus en wat gebakken verse spinazie of ‘s avonds bij een lekkere Indiase curry.

Ingrediënten voor 6 roti’s

  • 200 gr. Zoete aardappelpuree (1 grote zoete aardappel)
  • 80 gr. Kokosmeel
  • 40 gr. Witte bloem (glutenvrij)

Aan de slag

  1. Pof of stoom de zoete aardappel gaar. Poffen in de magnetron is het makkelijkst, leg de zoete aardappel hiervoor 8 minuten in de magnetron op de hoogste stand;
  2. Zodra de aardappel klaar is laat je hem heel even afkoelen en pel je de schil eraf (de aardappel moet nog wel warm zijn);
  3. Prak de zoete aardappel fijn en meng er met een vork de bloem en kokosmeel doorheen;
  4. Zodra het deeg genoeg afgekoeld is, kneed je verder met je handen totdat je een egale en mooie deegbal hebt. Als het iets te droog is, doe je er een heel klein beetje water bij;
  5. Maak 6 gelijke bolletjes en rol met wat witte bloem en een deegroller uit tot kleine pannenkoekjes (roti’s). Het deeg kan een beetje breekbaar zijn, dus als het blijft plakken, gebruik dan een spatel om het van je werkblad de pan in te krijgen;
  6. Bak de roti’s 1 voor 1 in een droge koekenpan op hoog vuur. Dit duurt ongeveer een minuut of 3 per roti, draai dus na 1,5 minuut de roti om.
  7. Bewaar de warme roti’s in een theedoek, daardoor blijven ze lekker zacht en warm!

Eet smakelijk!

Leave a Reply